Engagera dig

VALRÖRELSEN 2018 I år är det valår, och vi uppmuntrar så många som möjligt att engagera sig i valrörelsen! Vi behöver massor av folk som vill vara med och driva kampanj, som vill stå i valbod eller som vill dela ut röstsedlar på valdagen, bland mycket annat. Kanske har du själv någon bra idé du skulle vilja genomföra? Har du frågor om eller idéer till valrörelsen är du hjärtligt välkommen att höra av dig till vår valsamordnare Mathilda Hansson.

Mail: matilda.hansson@mp.se Telefon: 0709-367180

PRIORITERADE MÅLGRUPPER för MP Lund är:

• kvinnor 18-29 år,

• medelålders kvinnor 40-60 år,

• första- och andragångsväljare,

• väljare inom utbildnings-, universitets- och kultursektorn,

• småbarnsföräldrar,

• kollektivtrafikresenärer.

HUVUDBUDSKAP Miljöpartiet Lund har inför valet 2018 valt att satsa på huvudbudskapen:

Gör Lund till världens klimatsmartaste stad. Nu

Fler och bättre cykelvägar. Nu

KAMPANJER Under valrörelsen är det av yttersta vikt att vi är ute och finns där folk finns. Här är exempel på platser där vi bör synas och finnas för frågor och samtal:

* Gymnasieskolor.

* Universitetsplatser och studentboenden.

* Kollektivtrafiknoder och cykelstråk.

* Utanför matbutiker och, om möjligt, Nova Lund.

* Populära samlingspunkter i staden som Mårtenstorget och Stadsparken.

* Starka valfästen i Lund: Delfi, Norra Fäladen, Vildanden,

* I byarna Dalby, Södra Sandby, Torna Hällestad.
* Konserter och festivaler.
* Sociala medier.

För att underlätta valkampanjandet har vi delat in två undergrupper:
Kampanjgruppen för klimat och miljö
Kampanjgruppen för social rättvisa
Kampanjgruppen för klimat och miljö leds av toppnamnen Karin Svensson Smith och Ulf Nymark.
Kampanjgruppen för social rättvisa leds av toppnamnen Axel Hallberg och Yanira Difonis.

Båda grupperna finns som slutna grupper på Facebook. Vill du gå med i en kampanjgrupp? Ja, såklart du vill!

Maila bara Matilda.hansson@mp.se så fixar hon det!

HÄR OCH NU Här och Nu är är tänkt att knyta ihop Nu-konceptet och finnas på plats där väljarna finns. Konceptet ger oss möjlighet att skapa mänskliga möten, turnéer, öppna möten och Facebook-live.

Här är det samtal öga mot öga, vi tar upp nyheter, fakta och statistik och valfrågor. Vi bemöter fördomar, inspirerar och låter folk ställa frågor. Formatet är vårt val-manér: ”Nu”.

1.       Öppna större möten

Tänk större arrangemang med fokus på våra företrädare och vår politik i en välkomnande och öppen miljö. Här finns utrymme att vid valda tillfällen även bjuda in intressanta gäster till samtal. Vi har möjlighet att vid större tillfällen livesända dessa evenemang. Det ska vara lättsamt och tillgängligt för fler än de redan frälsta.

2.   Rakt in i kameran – Facebook live

För att komma närmare väljarna och skapa en direkt dialog med en rak och personlig ton gör vi regelbundna livesändningar med våra politiker utifrån aktuellt ämne och politiskt förslag. Proffsig inramning, men i avskalad studio pratar vi rakt in i kameran

och svarar på frågor från våra följare.

3.   På turné

Våra språkrör, statsråd och andra toppolitiker har en gedigen planering med resor, besök och mänskliga möten. Dessa turnéstopp paketeras under konceptet Här och Nu. Detta skapar en enhetlig inramning och marknadsföring och gäller från och med lanseringen av Här och Nu.

Lokala evenemang – Här och Nu

Tänk Bar Grön. Men ändå inte. Att styra om inplanerade Bar Grön till - Här och Nu-evenemang är inte svårt eller krångligt. Här kommer några verktyg på vägen.

1.   Lokalen. Vi vill vara i så öppna miljöer som möjligt. Det ska vara lätt att komma in och enkelt att redan från gatan uppfatta att ett evenemang äger rum. Tänk caféer, naturliga mötesplatser, lokala marknader, innergårdar, utomhusmiljöer. Och barer – även om det här inte ska vara i fokus.

2.   Gäster och talare. Var intressanta och relevanta! Självklart har en miljöpartistisk politiker en naturlig plats i evenemanget och är i centrum, men försök att se vilka andra människor det går att lyfta in. Alla våra gröna Sr kommer att ha egna koncept som kan anpassas till Här och Nu lokalt under valrörelsen sena skede,  1/8  - 8 /9.

3.   Frågor och mänskliga möten i fokusGenom Här och Nu möter vi väljare och försöker svara upp mot de frågor som bubblar lokalt och i debatten. Låt frågorna vara i fokus och anpassa evenemanget efter målgruppen och sammanhanget.

4.   Sprid evenemanget. Gärna utanför den egna kretsen. Genom att bjuda in andra organisationer kan vi även skapa en plattform som de kan dela och bjuda in till genom sina nätverk. Tänk gärna +1 när ni bjuder in, det vill säga att de Miljöpartister som kommer ser till att alltid bjuda med en gäst som inte redan är medlem.

5.   Planera in flera. Sätt några datum – då är det enkelt att sprida till intresserade som dyker upp i valstugor eller vid andra kampanjtillfällen.

VALUTBILDNING Under våren och sommaren kommer vi ge utbildning i valfrågor och valrörelsearbete. All information läggs upp här i kalendariet, på Facebook och skickas ut via medlemsutskick. Missa inte att ta del av detta, det är särskilt viktigt för er som planerar att sitta i fullmäktige och nämnder efter valet. Om du dessutom vill fördjupa dig på egen hand har Miljöpartiets riksorganisation tagit fram en webbaserad utbildning om grön ideologi som du hittar här. Riksorganisationen har även tagit fram intressant läsning som är tillgänglig här. Kontakta styrelsen om du har fler förslag eller önskemål.

LOKAL DEBATT Lokal debatt är en ny underavdelning på Sydsvenskan.se som öppnar 9 maj 2018, fyra månader före valet. Här skapas ett utrymme för dig som lokal politiker att driva och debattera frågorna som du tycker är viktigast för din kommun just nu. Sydsvenskan har en miljon unika besökare i veckan och är ett bra torg för lokal debatt i vår del av Skåne.

Skicka ditt bidrag till asikter@sydsvenskan.seDe inlägg tidningen väljer ut publiceras på sydsvenskan.se/lokaldebatt. Några av dem publiceras även i papperstidningen. Sydsvenskan förbehåller sig rätten att stryka i inlägg. Formulera dig kort och slagkraftigt, en kortare text blir mer läst. Skriv inte längre än 2000 tecken.

GRUPPER – SAKPOLITIK Nämndsgrupper är som namnet antyder grupper knutna till de olika nämnder som finns i Lunds kommun. De arbetar på olika sätt med de ämnen som nämnderna ansvarar för. Det finns även andra grupper inom Miljöpartiet som arbetar med särskilda frågor. Saknar du någon grupp och vill vara med och starta en kontakta styrelsen. Mer information om grupper och nätverk hittar du här

Håll dig uppdaterad och var med och diskutera Förutom på Engagera och medlemswebben finner du de flesta av våra evenemang på Facebook, följ oss gärna! Varje månad skickar vi ut nyhetsbrevet Gröna Gnistan med information. Prenumerera på Gröna Gnistan genom att klicka här och fylla i formuläret. Var gärna med och diskutera i vårt forum eller någon annan av våra Google-grupper. Här kan du läsa mer om Google-grupperna.