Grupper

Miljöpartiet Lund har olika arbets- och nämndsgrupper som arbetar med särskilda frågor. Skulle du vilja starta en grupp om något nytt ämne så kontakta någon i styrelsen. Grupperna lägger upp sitt arbete på lite olika sätt. Vissa gör många studiebesök, andra arbetar i projekt etc.

Nämndsgrupper
Det finns en nämndsgrupp för varje nämnd i Lunds kommun. Grupperna arbetar med det som nämnderna har ansvar för (t.ex. kultur-, biblioteks- och idrottsverksamhet i  i Kultur- och fritidsgruppen, arbetsmarknadsåtgärder m.m. i Socialnämndsgruppen etc.). Grupperna kommer fram till hur och vad MP ska tycka och göra i den aktuella nämnden. Vill du veta vad de olika nämnderna gör i Lunds kommun kan du läsa det på Lunds kommuns hemsida.

Grupperna arbetar lite olika. Framförallt ska de hantera saker som kommer upp på nämndens sammanträde. Utöver det kan de åka på studiebesök, utbilda sig och liknande. Kontakta gruppledaren för gruppen om du vill veta hur just den gruppen arbetar.

Följande nämnder har grupper och gruppledare:

BSN Lunds stad

Vård- och omsorgsnämnden

Christina Sjöström

Arbetsgrupper/nätverk
Det finns grupper inom Miljöpartiet som arbetar med särskilda frågor både på lokal-, distrikts- och riksnivå. Saknar du någon grupp i MP Lund och vill vara med och starta? Kontakta i så fall styrelsen.

Arbetsgrupper/nätverk i MP Lund

Klimatnätverket
I MP Lund finns ett lokalt klimatnätverk som träffas ungefär en gång i månaden. Nätverket diskuterar miljö- och klimatfrågor och kommer med förslag Miljöpartiet kan driva på både lokal och nationell nivå. Nätverket har tidigare bland annat arbetat med att ta fram förslag inför revideringen av LundaEko, Lunds kommuns program för hållbar utveckling. Nätverket har även fördjupat sig i villkoren för biogasproduktion.

Förutom att diskutera och komma med förslag ordnar klimatnätverket föreläsningar, seminarier, studiebesök och utåtriktade aktiviteter.
Gruppen har en egen Google-grupp för diskussion och kunskapsutbyte.

Platsen som sammankallande i nätverket är för närvarande vakant.

Arbetsgrupper/nätverk i MP Skåne
MP Skånes medlemswebb kan du läsa mer om de nätverk som finns på distriktsnivå.

Arbetsgrupper/nätverk på riksnivå
På den nationella medlemswebben kan du läsa mer om de nätverk som finns på riksnivå.